Zarządzenie Nr 15/07 Starosty Leszczyńskiego z dnia 18 października 2007 roku

Numer dokumentu: 15
Rok (4 cyfry): 2007


ZARZĄDZENIE Nr 15/07

Starosty Leszczyńskiego

z dnia 18 października 2007r.

w sprawie przygotowania i zapewnienia działania powiatowego systemu wczesnego ostrzegania oraz powiatowego systemu wykrywania i alarmowania na terenie powiatu leszczyńskiego


Na podstawie § 3 pkt 6 i § 4 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. Nr 96, poz. 850) oraz Zarządzenia nr 159/07 Wojewody Wielkopolskiego z dnia 18 września 2007 roku w sprawie przygotowania i zapewnienia działania wojewódzkiego systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach oraz wojewódzkiego systemu wykrywania i alarmowania w województwie wielkopolskim, zarządza się co następuje:

§ 1.

W celu zapewnienia uzyskania informacji o zagrożeniach oraz ostrzegania i alarmowania ludności w sytuacji ich wystąpienia, tworzy się na terenie powiatu leszczyńskiego:
1/ system wczesnego ostrzegania /SWO/ - funkcjonujący w czasie pokoju,
2/ system wykrywania i alarmowania /SWA/ - działający w stanie kryzysu i stanie wojny.

§ 2.

Do głównych zadań realizowanych w ramach działań systemów należą w szczególności:
1/wykrywanie, rozpoznanie i monitorowanie zagrożeń, umożliwiających natychmiastowe stwierdzenie wzrostu poziomu zagrożenia w oparciu o przyjęte normy i standardy krajowe;
2/ powiadamianie właściwych organów administracji o zagrożeniach;
3/ ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach oraz informowanie o zasadach zachowania się przed i w trakcie ich wystąpienia;
4/ zabezpieczenie obiegu informacji za pośrednictwem dostępnych środków łączności;
5/ opracowywanie ocen eksperckich stanu zagrożenia i przygotowywanie zaleceń postępowania ochronnego.

§ 3.

1.W skład powiatowego Systemu Wczesnego Ostrzegania wchodzą:
1/ powiatowe centrum zarządzania kryzysowego,
2/ gminne centra zarządzania kryzysowego lub komórki organizacyjne urzędów gmin właściwe w
sprawach zarządzania kryzysowego,
3/ dyżurująca sieć specjalistycznych służb;
a)Komendy Miejskiej Policji w Lesznie,
b)Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Lesznie,
c)zakładów pracy stosujących w produkcji lub przechowujące niebezpieczne środki chemiczne
(NSCh),
d)Zarządu Dróg Powiatowych w Lesznie,
e)ENEA S.A. Zakład Dystrybucji Energii Rejon dystrybucji w Kościanie,
ul. Północna 64-000 Kościan,
f)ENEA S.A. Zakład Dystrybucji Energii Rejon dystrybucji w Lesznie
ul.Grunwaldzka.

2. Jednostki i instytucje wchodzące w skład Systemu Wczesnego Ostrzegania zobowiązuje się do wzajemnej wymiany informacji uzyskanych w toku własnej działalności statutowej, mających bezpośredni lub pośredni związek z wystąpieniem zagrożeń ludności lub środowiska.
3. Włączenie jednostek i instytucji do SWO nie zmienia ich służbowego podporządkowania i zakresu realizacji zadań.

§ 4.

1. Elementy organizacyjne powiatowego Systemu Wykrywania i Alarmowania stanowią:
1/ Powiatowe centrum zarządzania kryzysowego, w skład którego wchodzą:
a/sekcja analizy i oceny zagrożeń
b/sekcja łączności i powiadamiania
2/ gminne centra zarządzania kryzysowego lub komórki organizacyjne urzędów gmin właściwe w
sprawach zarządzania kryzysowego, w skład którego wchodzą:
a/sekcja analizy zagrożeń /dwa/
b/sekcja łączności /posterunki alarmowania/ .

§ 5.

1. Burmistrzowie i Wójtowie przygotują i zapewnią działanie gminnych elementów powiatowego Systemu Wykrywania i Alarmowania.
2. Dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania SWA, należy jego elementom organizacyjnym nadać status formacji obrony cywilnej, lub obsady osobowe tych elementów reklamować od obowiązku czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny.

§ 6.

Za przygotowanie elementów organizacyjnych systemów do realizacji zadań, o których mowa w § 2, odpowiedzialne są w zakresie swoich kompetencji organy i jednostki organizacyjne je tworzące, w szczególności przez:
1) działania planistyczne, organizacyjne i szkoleniowe dotyczące:
a/aktualizacji danych o potencjalnych źródłach zagrożeń w ramach planu reagowania kryzysowego,
b/doskonalenie procedur podnoszenia gotowości tych systemów – stosownie do poziomu zagrożeń,
c/doskonalenie sposobów i procedur współdziałania w zakresie monitoringu, prognozowania,
rozpoznawania i oceny sytuacji,
d/organizacji i utrzymania łączności oraz wymiany informacji o zagrożeniach w warunkach pokoju
lub stanach nadzwyczajnych;
2) organizowanie szkoleń i doskonalenie osób funkcyjnych w zakresie: wiedzy o właściwościach źródeł zagrożeń, systemów ochrony przed zagrożeniami, sposobów i metodyki dokonywania pomiarów, oceny sytuacji, usuwania skutków oraz prawnych rozwiązań ochrony przed zagrożeniami;
3) organizowanie oraz prowadzenie ćwiczeń , treningów sprawdzających i doskonalących funkcjonowanie tych systemów.

§ 7.

Rozwinięcie SWA następuje w przypadku wprowadzenia stanu gotowości obronnej państwa, czasu kryzysu oraz stanu gotowości obronnej państwa czasu wojny, a także w celu przeprowadzenia ćwiczeń i treningów sprawdzających i doskonalących funkcjonowanie systemu przez:
1) Wojewodę – Szefa Obrony Cywilnej Województwa – na terenie, co najmniej dwóch powiatów lub obszarze całego województwa;
2) Starostę – szefa obrony cywilnej powiatu – na terenie, co najmniej dwóch gmin lub obszarze całego powiatu;
3) wójta, burmistrza – szefa obrony cywilnej gminy, miasta i gminy na terenie gminy, miasta i gminy.




§ 8.

1) W celu sprawdzenia stanu technicznego urządzeń alarmowych, w czwarty czwartek każdego miesiąca o godzinie 12.00, należy przeprowadzać głośną próbę syren, stosowany sygnał – dźwięk ciągły, modulowany trwający 1 minutę.
2) Wykorzystanie sygnałów alarmowych i komunikatów ostrzegawczych w ramach treningów i ćwiczeń systemów możliwe jest po ogłoszeniu tego faktu przez właściwe terytorialnie organy administracji publicznej z 24-godzinnym wyprzedzeniem, w środkach masowego przekazu i sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie. Ogłoszenie powinno zawierać informację o zakresie i zasięgu terytorialnym prowadzonego treningu i ćwiczenia.

§ 9.


Szefowie Obrony Cywilnej jednostek samorządu terytorialnego Powiatu Leszczyńskiego (burmistrzowie, wójtowie) złożą Szefowi OC Powiatu (Staroście), pisemną informację o gotowości elementów systemów do działania na swoich obszarach działania w terminie dwóch miesięcy od wejścia w życie niniejszego zarządzenia.

§ 10.

Wykonanie zarządzenia oraz nadzór nad: przygotowaniem systemów do realizacji zadań, wykonaniem dokumentów normujących organizację systemów, organizację ćwiczeń i treningów powierza się Naczelnikowi Spraw Społecznych – Starostwa Powiatowego w Lesznie.

§ 11.


Traci moc Zarządzenie Nr 7/05 Starosty Leszczyńskiego z dnia 27 kwietnia 2005r. w sprawie organizacji powiatowego systemu wczesnego ostrzegania oraz Zarządzenie Nr 10/2002 Starosty Leszczyńskiego – Szefa Obrony Cywilnej Powiatu Leszczyńskiego z dnia 10 września 2002r. w sprawie organizacji systemu wykrywania i alarmowania w powiecie leszczyńskim.


§ 12.


Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.








STAROSTA

/-/Krzysztof Benedykt Piwoński/



UZASADNIENIE

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin, Szef Obrony Cywilnej Powiatu /Starosta/ zobowiązany jest do przygotowania i zapewnienia działania systemu wczesnego ostrzegania oraz systemu wykrywania i alarmowania na terenie jego działania. Powyższe systemy zostały utworzone i przygotowane do działania na terenie powiatu.
Jednakże wejście w życie ustawy o zarządzaniu kryzysowym, która również dotyka problematyki ujętej w w/w zarządzeniu spowodowało wydanie przez Wojewodę Wielkopolskiego nowego zarządzenia uwzględniającego zmiany w przepisach.
W celu ujednolicenia organizacji w/w systemów na szczeblu gminnym, powiatowym i wojewódzkim w treści niniejszego zarządzenia uwzględniono zapisy zawarte w zarządzeniu Wojewody Wielkopolskiego nr 159/07 z dnia 18 września 2007r. w sprawie przygotowania i zapewnienia działania wojewódzkiego systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach oraz wojewódzkiego systemu wykrywania i alarmowania w województwie wielkopolskim.


Naczelnik Wydziału

/-/Stanisław Starczewski/




Informacje powiązane: