Zarządzenie Nr9/05



Zarządzenie Nr 09/05
Starosty Leszczyńskiego
z dnia 2 maja 2005 r.

w sprawie zmiany Zarządzenia Nr 01/03 Starosty Leszczyńskiego z dnia 2 stycznia 2003 r. w sprawie ustalenia dokumentacji przyjętych zasad rachunkowości

Na podstawie art. 10 i art. 13 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. Nr 76, poz. 694) oraz art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) i § 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 1752) zarządza się co następuje:
§ 1

  1. Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr 01/03 Starosty Leszczyńskiego z dnia 2 stycznia 2003 r. w sprawie ustalenia dokumentacji przyjętych zasad rachunkowości otrzymuje brzmienie jak załącznik Nr 1 do niniejszego Zarządzenia.

  2. Załącznik Nr 3 do Zarządzenia Nr 01/03 Starosty Leszczyńskiego z dnia 2 stycznia 2003 r. w sprawie ustalenia dokumentacji przyjętych zasad rachunkowości otrzymuje brzmienie jak załącznik Nr 2 do niniejszego Zarządzenia

§ 2
Wykonanie zarządzenia powierza się Skarbnikowi Powiatu,
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Zbigniew Haupt

Starosta Leszczyński












Załącznik Nr 1
do Zarządzenia Nr 09/05
Starosty Leszczyńskiego
z dnia 2 maja 2005 r.



PLAN KONT
DLA
BUDŻETU POWIATU LESZCZYŃSKIEGO

Wykaz kont syntetycznych Powiatu

Konta bilansowe
133 Rachunek budżetu
134 Kredyty bankowe

  • Rachunki środków funduszy pomocowych

139 Inne rachunki bankowe
140 Inne środki pieniężne
222 Rozliczenie dochodów budżetowych
223 Rozliczenie wydatków budżetowych

  • Rozrachunki budżetu

  • Rozliczenie dochodów ze środków funduszy pomocowych

  • Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocowych

240 Pozostałe rozrachunki
901 Dochody budżetu
902 Wydatki budżetu
903 Niewykonane wydatki

  • Niewygasające wydatki

  • Dochody z funduszy pomocowych

  • Wydatki z funduszy pomocowych

909 Rozliczenia międzyokresowe
960 Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu
961 Niedobór lub nadwyżka budżetu

  • Wynik na pozostałych operacjach

967 Fundusze pomocowe

Konta pozabilansowe
991 Planowane dochody budżetu
992 Planowane wydatki budżetu

  • Rozliczenia z innymi budżetami



Zasady funkcjonowania kont - opis
Konta bilansowe

Konto 133 - „Rachunek budżetu”
Konto 133 "Rachunek budżetu" służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na bankowych rachunkach budżetu.
Zapisy na koncie 133 dokonywane są wyłącznie na podstawie dowodów bankowych i muszą być zgodne z zapisami w księgowości banku. W razie stwierdzenia błędu w dowodzie bankowym, księguje się sumy zgodnie z wyciągiem, natomiast różnicę wynikającą z błędu odnosi się na konto 240 jako "sumy do wyjaśnienia". Różnicę tę wyksięgowuje się na podstawie dokumentu bankowego zawierającego sprostowanie błędu.
Na stronie Wn konta 133 ujmuje się wpływy środków pieniężnych na rachunek budżetu, w tym również spłaty dotyczące kredytu udzielonego przez bank na rachunku budżetu oraz wpływy kredytów przelanych przez bank na rachunek budżetu, w korespondencji z kontem 134.
Na stronie Ma konta 133 ujmuje się wypłaty z rachunku budżetu, w tym również wypłaty dokonane w ramach kredytu udzielonego przez bank na rachunku budżetu (saldo kredytowe konta 133) oraz wypłaty z tytułu spłaty kredytu przelanego przez bank na rachunek budżetu, w korespondencji z kontem 134.
Na koncie 133 ujmuje się również lokaty dokonywane ze środków rachunku budżetu oraz środki na niewygasające wydatki.
Konto 133 może wykazywać saldo Wn lub saldo Ma.
Saldo Wn konta 133 - oznacza stan środków pieniężnych na rachunku budżetu, a saldo Ma konta 133 - kwotę wykorzystanego kredytu bankowego udzielonego przez bank na rachunku budżetu, także do wysokości, którego bank realizuje w imieniu jednostki rachunki bez przekazywania środków pieniężnych na konto rachunku bankowego, w korespondencji z kontem 902 "Wydatki budżetu".

Typowe zapisy strony Wn konta 133 - „Rachunek bieżący budżetu”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Otrzymane subwencje ogólne z budżetu państwa 901
2. Otrzymane dotacje celowe na:

  • realizację zadań inwestycyjnych własnych i zleconych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego 901

  • realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej zleconych i powierzonych jednostce samorządu terytorialnego 901

3. Wpływy udziałów w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa 901 lub 224
4. Przelewy dochodów budżetowych dokonane przez podległe jednostki budżetowe 901 lub 222
5. Przelew otrzymanego kredytu bankowego 134
6. Dochody własne z majątku powiatu

  • opłaty za zarząd i wieczyste użytkowanie gruntów 901 lub 222

  • za najem dzierżawy 901 lub 222

  • wpływy ze sprzedaży 222 lub 901

7. Pozostałe przychody operacyjne 962
8. Wpływy środków pieniężnych w drodze 140
9. Błędy w wyciągach bankowych dotyczących wpływów 240

Typowe zapisy strony Ma konta 133 - „Rachunek budżetu”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Przelewy środków na działalność podległych jednostek budżetowych 223
2. Spłata raty kredytu bankowego 134
3. Zwroty nie wykorzystanych dotacji celowych, subwencji. Równoczesny techniczny zapis czerwony dla zachowania czystości obrotów na koncie dochodów Wn 901 Ma 901 w bieżącym roku 901
4. Pozostałe koszty operacyjne 962
5. Zapłata zobowiązań za zakupione materiały, wyposażenie i usługi dotyczące wydatków bieżących 902


Konto 134 - „Kredyty bankowe”
Konto 134 "Kredyty bankowe" służy do ewidencji kredytów bankowych zaciągniętych na finansowanie budżetu.
Na stronie Wn konta 134 ujmuje się spłatę lub umorzenie kredytu.
Na stronie Ma konta 134 ujmuje się kredyt bankowy na finansowanie budżetu oraz odsetki od kredytu bankowego.
Konto 134 może wykazywać saldo Ma oznaczające stan kredytu przeznaczonego na finansowanie budżetu.

Typowe zapisy strony Wn konta 134 - „Kredyty bankowe”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Spłata raty zaciągniętego kredytu 133
2. Umorzenie kredytu bankowego 962



Typowe zapisy strony Ma konta 134 - „Kredyty bankowe”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Otrzymany kredyt na działalność inwestycyjną 133
2. Odsetki od otrzymanego kredytu bankowego dopisane do kredytu 909


Konto 137 - „Rachunki środków funduszy pomocowych”
Konto 137 "Rachunki środków funduszy pomocowych" służy do ewidencji środków pieniężnych otrzymanych w ramach realizacji zadań z funduszy pomocowych, w zakresie których umowa lub przepis określają konieczność wydzielenia środków pomocowych na odrębnym rachunku bankowym.
Na stronie Wn konta 137 ujmuje się wpływy środków, a na stronie Ma konta 137 ujmuje się wypłaty środków.
Ewidencja szczegółowa do konta 137 powinna umożliwić ustalenie stanu środków każdego wyodrębnionego funduszu pomocowego, z ewentualnym dalszym podziałem wpływów i wydatków oraz stanów środków według zasad wynikających dla danego funduszu pomocowego.
Konto 137 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pochodzących z funduszy pomocowych na rachunkach bankowych.

Typowe zapisy strony Wn konta 137 - „Rachunki środków funduszy pomocowych”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Wpływ środków pomocowych 907
2. Wpływ dochodów na rachunki środków funduszy pomocowych dokonany przez jednostki, które zrealizowały dochody 227

Typowe zapisy strony Ma konta 137 - „Rachunki środków funduszy pomocowych”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Środki przelane z rachunku środków funduszy pomocowych na pokrycie wydatków jednostek 228
2. Zwrot dochodów (odsetek) na rachunek przekazującego środki pomocowe 227


Konto 139 - „Inne rachunki bankowe”
Konto 139 "Inne rachunki bankowe" służy do ewidencji operacji dotyczących wydzielonych zgodnie z odrębnymi przepisami środków pieniężnych innych niż środki budżetu i środki pochodzące z funduszy pomocowych.
Na stronie Wn konta 139 ujmuje się wpływy wydzielonych środków pieniężnych.
Na stronie Ma konta 139 ujmuje się wypłaty środków pieniężnych dokonane z wydzielonych rachunków bankowych.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 139 powinna zapewnić podział wydzielonych środków na ich rodzaje.
Konto 139 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych znajdujących się na innych rachunkach bankowych.


Konto 140 - „Inne środki pieniężne”
Konto 140 "Inne środki pieniężne" służy do ewidencji środków pieniężnych w drodze, w tym:

  1. środków otrzymanych z innych budżetów w przypadku, gdy środki te zostały przekazane w poprzednim okresie sprawozdawczym i są objęte wyciągiem bankowym z datą następnego okresu sprawozdawczego,

  2. kwot wpłacanych przez inkasentów za pośrednictwem poczty lub bezpośrednio do banku z tytułu dochodów budżetowych, w wypadku potwierdzenia wpłaty przez bank w następnym okresie sprawozdawczym,

  3. przelewów dochodów budżetowych zrealizowanych przez bank płatnika w okresie sprawozdawczym i objętych wyciągami bankowymi z rachunku bieżącego budżetu w następnym okresie sprawozdawczym.

Stosownie do przyjętej techniki księgowania środki pieniężne w drodze mogą być ewidencjonowane bieżąco lub tylko na przełomie okresów sprawozdawczych.
Na stronie Wn konta 140 ujmuje się kwoty środków pieniężnych w drodze, a na stronie Ma - wpływ środków pieniężnych w drodze na rachunek budżetu.
Saldo Wn konta 140 oznacza stan środków pieniężnych w drodze.

Typowe zapisy strony Wn konta 140 - „Inne środki pieniężne”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Przelewy nie wykorzystanych środków budżetowych z innych budżetów objęte datą wyciągu bankowego w następnym okresie sprawozdawczym 901
2. Przelewy dochodów budżetowych zrealizowanych przez jednostki budżetowe podległe jednostce samorządu terytorialnego dokonane w poprzednim okresie sprawozdawczym 901

Typowe zapisy strony Ma konta 140 - „Inne środki pieniężne”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Potwierdzenie wyciągiem bankowym wpływu dotacji i subwencji 133
2. Inne wpływy dokonane w poprzednim okresie sprawozdawczym 133

Konto 222 - „Rozliczenie dochodów budżetowych”
Konto 222 "Rozliczenie dochodów budżetowych" służy do ewidencji rozliczeń z jednostkami budżetowymi z tytułu zrealizowanych przez te jednostki dochodów budżetowych.
Na stronie Wn konta 222 ujmuje się dochody budżetowe zrealizowane przez jednostki budżetowe w wysokości wynikającej z okresowych sprawozdań jednostek budżetowych (Rb-27S), w korespondencji z kontem 901.
Na stronie Ma konta 222 ujmuje się przelewy dochodów budżetowych na rachunek budżetu, dokonane przez jednostki budżetowe w korespondencji z kontem 133.
Ewidencję szczegółową do konta 222 prowadzi się w sposób umożliwiający ustalenie stanu rozliczeń z poszczególnymi jednostkami budżetowymi z tytułu zrealizowanych przez nie dochodów budżetowych.
Konto 222 może wykazywać dwa salda:
Saldo Wn konta 222 oznacza stan dochodów budżetowych zrealizowanych przez jednostki budżetowe i objętych okresowymi sprawozdaniami, lecz nie przekazanych na rachunek budżetu,
Saldo Ma konta 222 oznacza stan dochodów budżetowych przekazanych przez jednostki budżetowe na rachunek budżetu, lecz nie objętych okresowymi sprawozdaniami.

Typowe zapisy strony Wn konta 222 - „Rozliczenie dochodów budżetowych”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Dochody budżetowe zrealizowane przez jednostki podległe (wg okresowych sprawozdań) 901

Typowe zapisy strony Ma konta 222 - „Rozliczenie dochodów budżetowych”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Przelewy dochodów budżetowych dokonane przez podległe jednostki 133, 140


Konto 223 - „Rozliczenie wydatków budżetowych”
Konto 223 "Rozliczenie wydatków budżetowych" służy do ewidencji rozliczeń z jednostkami budżetowymi z tytułu dokonanych przez te jednostki wydatków budżetowych.
Na stronie Wn konta 223 ujmuje się środki przelane z rachunku budżetu na pokrycie wydatków jednostek budżetowych, w korespondencji z kontem 133.
Na stronie Ma konta 223 ujmuje się wydatki dokonane przez jednostki budżetowe w wysokości wynikającej z okresowych sprawozdań tych jednostek, w korespondencji z kontem 902
Ewidencję szczegółową do konta 223 prowadzi się w sposób umożliwiający ustalenie stanu rozliczeń z poszczególnymi jednostkami budżetowymi z tytułu przelanych na ich rachunki środków budżetowych przeznaczonych na pokrycie realizowanych przez nie wydatków budżetowych.
Saldo Wn konta 223 oznacza stan przelanych środków na rachunki bieżące jednostek budżetowych, lecz nie wykorzystanych na pokrycie wydatków budżetowych.
Typowe zapisy strony Wn konta 223 - „Rozliczenie wydatków budżetowych”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Przelewy środków na działalność podległych jednostek 133

Typowe zapisy strony Ma konta 223 - „Rozliczenie wydatków budżetowych”
Treść operacji Konto przeciwstawne

  1. Przeksięgowanie wg sprawozdań okresowych wysokości wydatków budżetowych poniesionych na działalność:

  • własną powiatu 902

  • jednostek podległych 902

  1. Wydatki jednostek budżetowych dokonane w ciężar planu niewygasających wydatków na podstawie ich sprawozdań budżetowych 904



Konto 224 - „Rozrachunki budżetu”
Konto 224 "Rozrachunki budżetu” służy do ewidencji rozrachunków z innymi budżetami, a w szczególności:

  1. Ewidencja szczegółowa rozliczeń dochodów budżetowych realizowanych przez urzędy skarbowe na rzecz budżetu,

  2. rozrachunków z tytułu udziałów w dochodach innych budżetów,

  3. rozrachunków z tytułu dotacji i subwencji,

  4. rozrachunków z tytułu dochodów pobranych na rzecz budżetu państwa.

Ewidencja szczegółowa do konta 224 powinna umożliwić ustalenie stanu należności i zobowiązań według poszczególnych tytułów oraz według poszczególnych budżetów.
Konto 224 może wykazywać dwa salda:
Saldo Wn konta 224 - oznacza stan należności, a saldo Ma konta 224 - stan zobowiązań budżetu z tytułu pozostałych rozrachunków.

Typowe zapisy strony Wn konta 224 - „Rozrachunki budżetu”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Udziały w dochodach realizowanych przez urzędy skarbowe 901
2. Naliczone odsetki od kredytu bankowego doliczone do wysokości kredytu 134
3. Spłaty zaciągniętych pożyczek 133

Typowe zapisy strony Ma konta 224 - „Rozrachunki budżetu”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Przelewy dochodów budżetowych realizowanych przez urzędy skarbowe 133
2. Spłata odsetek doliczonych do kredytu (po spłaceniu kredytu) 902


Konto 227 - „Rozliczenie dochodów ze środków funduszy pomocowych”
Konto 227 "Rozliczenie dochodów ze środków funduszy pomocowych” służy do ewidencji rozliczeń z jednostkami z tytułu zrealizowanych dochodów dotyczących funduszy pomocowych.
Na stronie Wn konta 227 ujmuje się dochody zrealizowane przez jednostkę w wysokości wynikającej z okresowych sprawozdań jednostek, w korespondencji z kontem 907 oraz zwrot dochodów (np. odsetek od środków zgromadzonych na rachunku bankowym) podlegających przekazaniu na rachunek przekazującego środki pomocowe w korespondencji z kontem Ma 137.
Na stronie Ma konta 227 ujmuje się przelewy dochodów na rachunek środków funduszy pomocowych, dokonane przez jednostki, które zrealizowały dochody, w korespondencji z kontem 137 oraz wpływy z tytułu dochodów (np. odsetek od środków zgromadzonych na rachunku bankowym) podlegających przekazaniu na rachunek przekazującego środki pomocowe w korespondencji z kontem Wn 137.
Ewidencję szczegółową do konta 227 prowadzi się w sposób umożliwiający ustalenie stanu rozliczeń z poszczególnymi jednostkami z tytułu zrealizowanych przez nie dochodów.
Konto 227 może wykazywać dwa salda.
Saldo Wn konta 227 oznacza stan dochodów zrealizowanych przez jednostki i objętych okresowymi sprawozdaniami, lecz nieprzekazanych na rachunek środków funduszy pomocowych.
Saldo Ma konta 227 oznacza stan dochodów przekazanych przez jednostki na rachunek środków funduszy pomocowych, lecz nieobjętych okresowymi sprawozdaniami.

Typowe zapisy strony Wn konta 227 - „Rozliczenie dochodów ze środków funduszy pomocowych”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Dochody zrealizowane przez jednostki w wysokości wynikającej z okresowych sprawozdań 907
2. Zwroty dochodów (odsetki) na rachunek przekazującego środki pomocowe 137

Typowe zapisy strony Ma konta 227 - „Rozliczenie dochodów ze środków funduszy pomocowych”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Przelewy dochodów na rachunki środków funduszy pomocowych, dokonane przez jednostki, które zrealizowały dochody 137
2. Odsetki od środków zgromadzonych na rachunku bankowym podlegające zwrotowi 137






Konto 228 - „Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocowych”
Konto 228 "Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocowych” służy do ewidencji rozliczeń z jednostkami z tytułu dokonywanych przez te jednostki wydatków ze środków funduszy pomocowych.
Na stronie Wn konta 228 ujmuje się środki przelane z rachunków środków funduszy pomocowych na pokrycie wydatków jednostek w korespondencji z kotem 137.
Na stronie Ma konta 228 ujmuje się wydatki dokonane przez jednostki w wysokości wynikającej z okresowych sprawozdań tych jednostek, w korespondencji z kontem 908.
Ewidencję szczegółową do konta 228 prowadzi się w sposób umożliwiający ustalenie stanu rozliczeń z poszczególnymi jednostkami z tytułu przelanych na rachunki środków przeznaczonych na pokrycie realizowanych przez nie wydatków ze środków funduszy pomocowych.
Saldo Wn konta 228 oznacza stan przelanych środków funduszy pomocowych na rachunki jednostek, lecz jeszcze niewykorzystanych na pokrycie wydatków.

Typowe zapisy strony Wn konta 228 - „Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocowych”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Środki przelane z rachunku środków funduszy pomocowych na pokrycie wydatków jednostek 137

Typowe zapisy strony Ma konta 228 - „Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocowych”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Wydatki na podstawie sprawozdań jednostek z realizacji wydatków ze środków funduszy pomocowych 908

Konto 240 - „Pozostałe rozrachunki”
Konto 240 "Pozostałe rozrachunki" służy do ewidencji innych rozrachunków związanych z realizacją budżetu, z wyjątkiem rozrachunków i rozliczeń ujmowanych na kontach 222, 223, 224, 227, 228, 250, 260.
Ewidencja szczegółowa do konta 240 powinna umożliwić ustalenie stanu rozrachunków według poszczególnych tytułów oraz według kontrahentów.
Konto 240 może wykazywać dwa salda.
Saldo Wn konta 240 oznacza stan należności, a saldo Ma konta 240 stan zobowiązań z tytułu pozostałych rozrachunków.

Typowe zapisy strony Wn konta 240 - „Pozostałe rozrachunki”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Błędy w wyciągach bankowych i ich sprostowania 133

Typowe zapisy strony Ma konta 240 - „Pozostałe rozrachunki”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Błędy w wyciągach bankowych i ich sprostowania 133


Konto 901 - „Dochody budżetu”
Konto 901 "Dochody budżetu" służy do ewidencji osiągniętych dochodów budżetu w danym roku budżetowym.
Na stronie Wn konta 901 ujmuje się przeniesienie, w końcu roku, sumy osiągniętych dochodów budżetu na konto 960.
Na stronie Ma konta 901 ujmuje się dochody budżetu:

  1. na podstawie finansowych sprawozdań jednostek budżetowych, w korespondencji z kontem 222,

  2. na podstawie sprawozdań innych organów, w korespondencji z kontem 224,

  3. inne dochody budżetowe, w szczególności subwencje i dotacje, w korespondencji z kontem 133,

  4. z tytułu rozrachunków z innymi budżetami za dany rok budżetowy, w korespondencji z kontem 224,

  5. własne, w korespondencji z kontem 133.

Ewidencja szczegółowa do konta 901 powinna umożliwiać ustalenie stanu poszczególnych dochodów budżetu według podziałek klasyfikacji.
Saldo Ma konta 901 oznacza sumę osiągniętych dochodów budżetu za dany rok.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego saldo konta 901 przenosi się na konto 961.

Typowe zapisy strony Wn konta 901 - „Dochody budżetowe”
Treść operacji Konto przeciwstawne

  1. Przeniesienie w końcu roku sum dochodów osiągniętych przez jednostkę samorządu terytorialnego 961


Typowe zapisy strony Ma konta 901 - „Dochody budżetowe”
Treść operacji Konto przeciwstawne

  1. Zrealizowane dochody budżetowe wykazane w sprawozdaniach jednostek budżetowych 222

  2. Zrealizowane dochody budżetowe wykazane w sprawozdaniach urzędów skarbowych 224

  3. Dochody własne 133

  4. Przeniesienie niewygasających wydatków na dochody budżetowe 904

  5. Odsetki od środków na rachunkach bankowych 133






Konto 902 - „Wydatki budżetu”
Konto 902 "Wydatki budżetu” służy do ewidencji dokonanych wydatków budżetowych budżetu.
Na stronie Wn konta 902 ujmuje się wydatki:

  1. jednostek budżetowych na podstawie ich sprawozdań finansowych, w korespondencji z kontem 223,

  2. z tytułu rozrachunków z innymi budżetami, w korespondencji z kontem 224,

  3. własne, w korespondencji z kontem 133.

Na stronie Ma konta 902 ujmuje się przeniesienie, w końcu roku, sumy dokonanych wydatków budżetowych na konto 960.
Ewidencja szczegółowa do konta 902 powinna umożliwiać ustalenie stanu poszczególnych wydatków budżetu według podziałek klasyfikacji.
Saldo Wn konta 902 oznacza sumę dokonanych wydatków budżetu za dany rok.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego saldo konta 902 przenosi się na konto 961.

Typowe zapisy strony Wn konta 902 - „Wydatki budżetowe”
Treść operacji Konto przeciwstawne

  1. Na podstawie sprawozdań finansowych przeksięgowanie zrealizowanych wydatków 223

  2. Wydatki własne budżetu 133


Typowe zapisy strony Ma konta 902 - „Wydatki budżetowe”
Treść operacji Konto przeciwstawne

  1. Przeniesienie w końcu roku sumy wydatków 961



Konto 903 - „Niewykonane wydatki”
Konto 903 "Niewykonane wydatki" służy do ewidencji niewykonanych wydatków zatwierdzonych do realizacji w latach następnych.
Na stronie Wn konta 903 ujmuje się wartość niewykonanych wydatków zatwierdzonych do realizacji w latach następnych w korespondencji z kontem 904.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego saldo konta 903 przenosi się na konto 961.

Typowe zapisy strony Wn konta 903 - „Niewykonane wydatki”
Treść operacji Konto przeciwstawne

  1. Wartość niewykonanych wydatków zatwierdzonych do realizacji w latach następnych (wg sprawozdań jednostek) 904



Typowe zapisy strony Ma konta 903 - „Niewykonane wydatki”
Treść operacji Konto przeciwstawne

  1. Przeniesienie pod datą ostatniego dnia roku budżetowego salda 961



Konto 904 - „Niewygasające wydatki”
Konto 904 "Niewygasające wydatki" służy do ewidencji niewygasających wydatków.
Na stronie Wn konta 904 ujmuje się wydatki:
1) wydatki jednostek budżetowych dokonane w ciężar planu niewygasających wydatków, na podstawie ich sprawozdań budżetowych w korespondencji z kontem 223,
2) przeniesienie niewygasających wydatków na dochody budżetowe.
Na stronie Ma konta 904 ujmuje się wielkość zatwierdzonych niewygasających wydatków.
Konto 904 może wykazywać saldo Ma do czasu zrealizowania planu niewygasających wydatków lub do czasu wygaśnięcia planu niewygasających wydatków.

Typowe zapisy strony Wn konta 904 - „Niewygasajqce wydatki”
Treść operacji Konto przeciwstawne

  1. Wydatki jednostek budżetowych dokonane w ciężar planu niewygasających wydatków, na podstawie sprawozdań budżetowych 223

  2. Przeniesienie niewygasających wydatków na dochody budżetowe 901



Konto 907 - „Dochody z funduszy pomocowych”
Konto 907 "Dochody z funduszy pomocowych” służy do ewidencji osiągniętych dochodów z tytułu realizacji funduszy pomocowych.
Na stronie Wn konta 907 ujmuje się przeniesienie, w końcu roku, sumy osiągniętych dochodów na konto 967.
Na stronie Ma konta 907 ujmuje się dochody osiągnięte z tytułu realizacji funduszy pomocowych.
Ewidencja szczegółowa do konta 907 powinna umożliwiać ustalenie stanu poszczególnych dochodów poszczególnych funduszy według ich rodzajów.

Typowe zapisy strony Wn konta 907 - „Dochody z funduszy pomocowych”
Treść operacji Konto przeciwstawne

  1. Przeniesienie pod datą ostatniego dnia roku budżetowego salda konta 907 967



Typowe zapisy strony Ma konta 907 - „Dochody z funduszy pomocowych”
Treść operacji Konto przeciwstawne

  1. Wpływ środków z funduszy pomocowych 137

  2. Dochody zrealizowane przez jednostki w wysokości wynikającej ze sprawozdań 227



Konto 908 - „Wydatki z funduszy pomocowych”
Konto 908 "Wydatki z funduszy pomocowych” służy do ewidencji dokonywanych wydatków w ciężar środków funduszy pomocowych.
Na stronie Wn konta 908 ujmuje się wydatki na podstawie sprawozdań jednostek z realizacji wydatków ze środków funduszy pomocowych.
Na stronie Ma konta 908 ujmuje się przeniesienie, w końcu roku, sumy dokonanych wydatków na konto 967.
Ewidencja szczegółowa do konta 908 powinna umożliwiać ustalenie stanu poszczególnych wydatków z poszczególnych funduszy pomocowych.

Typowe zapisy strony Wn konta 908 - „Wydatki z funduszy pomocowych”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Wydatki na podstawie sprawozdań jednostek z realizacji wydatków ze środków funduszy pomocowych 228

Typowe zapisy strony Ma konta 908 - „Wydatki z funduszy pomocowych”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Przeniesienie pod datą ostatniego dnia roku budżetowego salda konta 967


Konto 909 - „Rozliczenia międzyokresowe”
Konto 909 "Rozliczenia międzyokresowe” służy do ewidencji rozliczeń międzyokresowych.
Ewidencja szczegółowa do konta 909 powinna umożliwiać ustalenie stanu rozliczeń międzyokresowych według ich tytułów.
Konto 909 może wykazywać saldo Wn i Ma.

Typowe zapisy strony Wn konta 909 - „Rozliczenia międzyokresowe”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Odsetki od kredytu bankowego doliczone przez bank do wysokości kredytu 134
2. Przeniesienie subwencji i dotacji do przychodów budżetowych w styczniu następnego roku 901

Typowe zapisy strony Ma konta 909 - „Rozliczenia międzyokresowe”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Przeniesienie do kosztów finansowych danego okresu odsetek od kredytu równolegle do ich spłaty Wn 134 Ma 133 962
2. Otrzymana subwencja oświatowa i dotacja celowa w grudniu za styczeń roku następnego 133


Konto 960 - „Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu”
Konto 960 "Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu" służy do ewidencji stanu skumulowanych niedoborów lub nadwyżek budżetów z lat ubiegłych.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego na stronie Wn lub Ma 960 ujmuje się odpowiednio przeniesienie sald kont 961 i 962.
W ciągu roku konto 960 przeznaczone jest do ewidencji operacji dotyczących zmniejszenia lub zwiększenia skumulowanych niedoborów lub nadwyżek budżetu.
Konto 960 może wykazywać saldo Wn lub saldo Ma.
Saldo Wn konta 960 oznacza stan skumulowanego niedoboru budżetu, a saldo Ma konta 960 - stan skumulowanej nadwyżki budżetu.

Typowe zapisy strony Wn konta 960 - „Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu”
Treść operacji Konto przeciwstawne

  1. Przeniesienie deficytu budżetu za dany rok (pod datą zatwierdzenia budżetu) 961

  2. Przeniesienie pod datą ostatniego dnia roku budżetowego kosztów finansowych o pozostałych kosztach operacyjnych związanych z operacjami budżetowymi 962


Typowe zapisy strony Ma konta 960 - „Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu”
Treść operacji Konto przeciwstawne

  1. Przeniesienie nadwyżki budżetowej za dany rok (pod datą zatwierdzenia budżetu) 961

  2. Przeniesienie pod datą ostatniego dnia roku budżetowego przychodów finansowych i pozostałych przychodów operacyjnych związanych z operacjami budżetowymi 962



Konto 961- „Niedobór lub nadwyżka budżetu”
Konto 961 "Niedobór lub nadwyżka budżetu" służy do ewidencji wyniku wykonania budżetu, czyli deficytu lub nadwyżki.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego na stronie Wn konta 961 ujmuje się przeniesienie poniesionych w ciągu roku wydatków budżetu, w korespondencji z kontem 902.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego na stronie Ma konta 961 ujmuje się przeniesienie zrealizowanych w ciągu roku dochodów budżetu, w korespondencji z kontem 901.
W ewidencji szczegółowej do konta 961 wyodrębnia się źródła zwiększeń i rodzaje zmniejszeń wyniku wykonania budżetu stosownie do potrzeb sprawozdawczości.
Na koniec roku konto 961 może wykazywać saldo Wn lub Ma. Saldo Wn oznacza stan deficytu budżetu, a saldo Ma stan nadwyżki.
W roku następnym, pod datą zatwierdzenia budżetu, saldo konta 961 przenosi się na konto 960.

Typowe zapisy strony Wn konta 961 - „Niedobór lub nadwyżka budżetu”
Treść operacji Konto przeciwstawne

  1. Przeniesienie na koniec roku budżetowego wydatków budżetu 902

  2. Przeniesienie na koniec roku budżetowego salda konta 903 "Niewykonane wydatki" 903

  3. Przeniesienie nadwyżki budżetowej za dany rok (pod datą zatwierdzenia budżetu) 960


Typowe zapisy strony Ma konta 961 - „Niedobór lub nadwyżka budżetu”
Treść operacji Konto przeciwstawne

  1. Przeniesienie na koniec roku budżetowego zrealizowanych dochodów budżetu 901

  2. Przeniesienie deficytu budżetowego za dany rok (pod datą zatwierdzenia budżetu) 960



Konto 962 - „Wynik na pozostałych operacjach”
Konto 962 "Wynik na pozostałych operacjach" służy do ewidencji pozostałych operacji niekasowych wpływających na wynik wykonania budżetu.
Na stronie Wn konta 962 ujmuje się w szczególności koszty finansowe oraz pozostałe koszty operacyjne związane z operacjami budżetowymi.
Na stronie Ma konta 962 ujmuje się w szczególności przychody finansowe oraz pozostałe przychody operacyjne związane z operacjami budżetowymi.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego koszty przenosi się na stronę Wn konta 960, a przychody na stronę Ma konta 960. Na koniec roku budżetowego na koncie 962 "Wynik na pozostałych operacjach" nie występuje saldo.




Typowe zapisy strony Wn konta 962 - „Wynik na pozostałych operacjach”
Treść operacji Konto przeciwstawne

  1. Koszty finansowe:

  • odsetki od kredytu, pożyczek 133, 901

  • ujemne różnice kursowe od kredytów w walutach obcych 134

  1. Pozostałe koszty operacyjne związane z operacjami budżetowymi 133

  2. Przeniesienie pod datą ostatniego dnia roku budżetowego przychodów finansowych i pozostałych przychodów operacyjnych 960


Typowe zapisy strony Ma konta 962 - „Wynik na pozostałych operacjach”
Treść operacji Konto przeciwstawne

  1. Przychody finansowe:

  • dodatnie różnice kursowe od zaciągniętych kredytów 134

  1. Umorzenie zaciągniętych kredytów i pożyczek 134

  2. Przeniesienie pod datą ostatniego dnia roku budżetowego kosztów finansowych i pozostałych kosztów operacyjnych 960



Konto 967 - „Fundusze pomocowe”
Konto 967 "Fundusze pomocowe" służy do ewidencji stanu funduszy pomocowych.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego na stronie Wn konta 967 ujmuje się saldo konta 908, a na stronie Ma saldo konta 907.
Ewidencję szczegółową do konta 967 prowadzi się dla poszczególnych funduszy pomocowych według zasad określonych w przepisach dotyczących każdego funduszu.
Konto 967 może wykazywać saldo Ma oznaczające stan funduszy pomocowych.

Typowe zapisy strony Wn konta 967 - „Fundusze pomocowe”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Przeniesienie pod datą ostatniego dnia roku budżetowego wydatków z funduszy pomocowych 908

Typowe zapisy strony Ma konta 967 - „Fundusze pomocowe”
Treść operacji Konto przeciwstawne
1. Przeniesienie pod datą ostatniego dnia roku budżetowego salda konta dochodów z funduszy pomocowych 907





Konta pozabilansowe

Konto 991 - „Planowane dochody budżetu”
Konto 991 "Planowane dochody budżetu" służy do ewidencji planu dochodów budżetowych oraz jego zmian.
Na stronie Wn konta 991 ujmuje się zmiany budżetu zmniejszające plan dochodów budżetu.
Na stronie Ma konta 991 ujmuje się planowane dochody budżetu oraz zmiany budżetu zwiększające planowane dochody.
Saldo Ma konta 991 określa w ciągu roku wysokość planowanych dochodów budżetu.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego sumę równą saldu konta ujmuje się na stronie Wn konta 991.


Konto 992 - „Planowane wydatki budżetu”
Konto 992 "Planowane wydatki budżetu" służy do ewidencji planu wydatków budżetu oraz jego zmian.
Na stronie Wn konta 992 ujmuje się planowane wydatki budżetu oraz zmiany budżetu zwiększające planowane wydatki.
Na stronie Ma konta 992 ujmuje się zmiany budżetu zmniejszające plan wydatków budżetu lub wydatki zablokowane.
Saldo Wn konta 992 określa w ciągu roku wysokość planowanych wydatków budżetu.
Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego sumę równą saldu konta ujmuje się na stronie Ma konta 992.


Konto 993 - „Rozliczenia z innymi budżetami”
Konto 993 "Rozliczenia z innymi budżetami" służy do pozabilansowej ewidencji rozliczeń z innymi budżetami w ciągu roku, które nie podlegają ewidencji na kontach bilansowych.
Na stronie Wn ujmuje się należności od innych budżetów oraz spłatę zobowiązań wobec innych budżetów.
Na stronie Ma konta 993 ujmuje się zobowiązania wobec innych budżetów oraz wpłaty należności otrzymane od innych budżetów.
Konto 993 może wykazywać dwa salda.
Saldo Wn konta 993 oznacza stan należności od innych budżetów, a saldo Ma konta 993 - stan zobowiązań.






Załącznik Nr 2
do Zarządzenia Nr 09/05
Starosty Leszczyńskiego
z dnia 2 maja 2005 r.

ZAKŁADOWY PLAN KONT
STAROSTWA POWIATOWEGO W LESZNIE
ORAZ POWIATOWYCH FUNDUSZY CELOWYCH


Wykaz kont syntetycznych Starostwa Powiatowego

Konta bilansowe
Zespół O - Majątek trwały
011 Środki trwałe
013 Pozostałe środki trwałe
020 Wartości niematerialne i prawne
071 Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
072 Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
080 Inwestycje (środki trwałe w budowie)

Zespół 1 - Środki pieniężne i rachunki bankowe
101 Kasa
130 Rachunek bieżący jednostek budżetowych
131 Rachunki bieżące
135 Rachunki środków funduszy specjalnego przeznaczenia
136 Rachunki walutowe środków pomocowych
137 Rachunki środków funduszy pomocowych
139 Inne rachunki bankowe
140 Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne

Zespół 2 - Rozrachunki i roszczenia
201 Rachunki z odbiorcami i dostawcami
221 Należności z tytułu dochodów budżetowych
222 Rozliczenie dochodów budżetowych
223 Rozliczenie wydatków budżetowych
225 Rozrachunki z budżetami
227 Rozliczenie dochodów ze środków funduszy pomocowych
228 Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocowych
229 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne
231 Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
234 Pozostałe rozrachunki z pracownikami
240 Pozostałe rozrachunki

Zespół 3 - Materiały i Towary
310 Materiały

Zespół 4 - Koszty według rodzajów i ich rozliczenie
400 Koszty według rodzajów
401 Amortyzacja

Zespół 6 - Produkty
640 Rozliczenia międzyokresowe kosztów

Zespół 7 - Przychody i koszty ich uzyskania
750 Przychody i koszty finansowe
760 Pozostałe przychody i koszty
761 Pokrycie amortyzacji

Zespół 8 - Fundusze, rezerwy i wynik finansowy
800 Fundusz jednostki
810 Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje
840 Rezerwy i rozliczenie międzyokresowe przychodów
851 Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
853 Fundusze pozabudżetowe
860 Starty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy

854 Fundusz zasobu nieruchomości Skarbu Państwa

Konta pozabilansowe
998 Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego
999 Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat










Opis kont

Konta bilansowe


Zespół 0 - „Majątek trwały”
Konta zespołu 0 "Majątek trwały" służą do ewidencji
1) rzeczowego majątku trwałego,
2) wartości niematerialnych i prawnych,
3) finansowego majątku trwałego,
4) umorzenia majątku,
5) inwestycji.


Konto 011 - „Środki trwałe”
Konto 011 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości początkowej środków trwałych związanych z wykonywaną działalnością jednostki, które nie podlegają ujęciu na kontach 013, 014, 016 i 017.
Na stronie Wn konta 011 ujmuje się zwiększenia, a na stronie Ma - zmniejszenia stanu i wartości początkowej środków trwałych, z wyjątkiem umorzenia środków trwałych, które ujmuje się na koncie 071.
Na stronie Wn konta 011 ujmuje się w szczególności:

  1. przychody nowych lub używanych środków trwałych pochodzących z zakupu gotowych środków trwałych lub inwestycji oraz wartość ulepszeń zwiększających wartość początkową środków trwałych,

  2. przychody środków trwałych nowo ujawnionych,

  3. nieodpłatne przyjęcie środków trwałych,

  4. zwiększenia wartości początkowej środków trwałych dokonywane na skutek aktualizacji ich wyceny.

Na stronie Ma konta 011 ujmuje się w szczególności:

  1. wycofanie środków trwałych z używania na skutek ich likwidacji, z powodu zniszczenia lub zużycia, sprzedaży oraz nieodpłatnego przekazania,

  2. ujawnione niedobory środków trwałych,

  3. zmniejszenia wartości początkowej środków trwałych dokonywane na skutek aktualizacji ich wyceny.

Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 011 powinna umożliwić:

  1. ustalenie wartości początkowej poszczególnych obiektów środków trwałych,

  2. ustalenie osób lub komórek organizacyjnych, którym powierzono środki trwałe,

  3. należyte obliczenie umorzenia i amortyzacji.

Konto 011 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków trwałych w wartości początkowej.



Konto 013 - „Pozostałe środki trwałe”
Konto 013 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości początkowej pozostałych środków trwałych, niepodlegających ujęciu na kontach 011, 014, 016 i 017, wydanych do używania na potrzeby działalności podstawowej jednostki lub działalności finansowo wyodrębnionej, które podlegają umorzeniu w pełnej wartości w miesiącu wydania do używania.
Na stronie Wn konta 013 ujmuje się zwiększenia, a na stronie Ma - zmniejszenia stanu i wartości początkowej pozostałych środków trwałych znajdujących się w używaniu, z wyjątkiem umorzenia ujmowanego na koncie 072.
Na stronie Wn konta 013 ujmuje się w szczególności:

  1. środki trwałe przyjęte do używania z zakupu lub inwestycji,

  2. nadwyżki środków trwałych w używaniu,

  3. nieodpłatne otrzymanie środków trwałych.

Na stronie Ma konta 013 ujmuje się w szczególności:

  1. wycofanie środków trwałych z używania na skutek likwidacji, zniszczenia lub zużycia, sprzedaży, nieodpłatnego przekazania oraz zdjęcia z ewidencji syntetycznej,

  2. ujawnione niedobory środków trwałych w używaniu.

Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 013 powinna umożliwić ustalenie wartości początkowej środków trwałych oddanych do używania oraz osób lub komórek organizacyjnych, u których znajdują się środki trwałe.
Konto 013 może wykazywać saldo Wn, które wyraża wartość środków trwałych znajdujących się w używaniu w wartości początkowej.
Na koncie 013 w ewidencji ilościowo-wartościowej należy ujmować pozostałe środki trwałe w użytkowaniu na podstawie decyzji Starosty od wartości brutto 100 zł.


Konto 020 - „Wartości niematerialne i prawne”
Konto 020 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych.
Na stronie Wn konta 020 ujmuje się wszelkie zwiększenia, a na stronie Ma - wszelkie zmniejszenia stanu wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych, z wyjątkiem umorzenia ujmowanego na koncie 071 i 072.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 020 powinna umożliwić należyte obliczanie umorzenia wartości niematerialnych i prawnych, podział według ich tytułów lub osób odpowiedzialnych.
Konto 020 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan wartości niematerialnych i prawnych w wartości początkowej.
Wartości niematerialne i prawne o wartości początkowej nie wyższej niż 3.500 zł, które podlegają jednorazowemu umorzeniu w miesiącu przyjęcia do użytkowania decyzją Kierownika jednostki, należy wyłączyć z ewidencji ilościowo-wartościowej na koncie 020 i objąć tylko ewidencją ilościową.


Konto 071 - „Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych”
Konto 071 służy do ewidencji zmniejszeń wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które podlegają umorzeniu według stawek amortyzacyjnych stosowanych przez jednostkę.
Odpisy umorzeniowe są dokonywane w korespondencji z kontem 401.
Na stronie Ma konta 071 ujmuje się zwiększenia, a na stronie Wn - zmniejszenia umorzenia wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Ewidencję szczegółową do konta 071 prowadzi się według zasad podanych w wyjaśnieniach do kont 011 i 020. Do kont 011, 020 i 071 można prowadzić wspólną ewidencję szczegółową.
Konto 071 może wykazywać saldo Ma, które wyraża stan umorzenia wartości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.


Konto 072 - „Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych”
Konto 072 służy do ewidencji zmniejszeń wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podlegających umorzeniu jednorazowo w pełnej wartości, w miesiącu wydania ich do używania.
Umorzenie księgowane jest w korespondencji z kontem 400.
Na stronie Ma konta 072 ujmuje się zwiększenia, a na stronie Wn - zmniejszenia umorzenia wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Na stronie Wn konta 072 ujmuje się umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zlikwidowanych z powodu zużycia lub zniszczenia, sprzedanych, przekazanych nieodpłatnie oraz zdjętych z ewidencji syntetycznej, a także stanowiących niedobór lub szkodę.
Na stronie Ma konta 072 ujmuje się odpisy umorzenia nowych, wydanych do używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obciążające odpowiednie koszty, dotyczące nadwyżek środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, dotyczące środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych otrzymanych nieodpłatnie.
Konto 072 może wykazywać saldo Ma, które wyraża stan umorzenia wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych umorzonych w pełnej wartości w miesiącu wydania ich do używania.


Konto 080 - „Inwestycje (środki trwale w budowie)”
Konto 080 służy do ewidencji kosztów inwestycji rozpoczętych oraz rozliczenia kosztów inwestycji na uzyskane efekty.
Na stronie Wn konta 080 ujmuje się w szczególności:

  1. poniesione koszty dotyczące inwestycji prowadzonych zarówno przez obcych wykonawców, jak i we własnym zakresie,

  2. poniesione koszty dotyczące przekazanych do montażu, lecz jeszcze nieoddanych do używania maszyn, urządzeń oraz innych przedmiotów, zakupionych od kontrahentów oraz wytworzonych w ramach własnej działalności gospodarczej,

  3. poniesione koszty ulepszenia środka trwałego (przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja), które powodują zwiększenie wartości użytkowej środka trwałego,

  4. rozliczenie nadwyżki zysków inwestycyjnych nad stratami inwestycyjnymi.

Na stronie Ma konta 080 ujmuje się wartość uzyskanych efektów inwestycyjnych, a w szczególności:

  1. środków trwałych,

  2. wartości niematerialnych i prawnych,

  3. wartość sprzedanych i nieodpłatnie przekazanych inwestycji,

  4. rozliczenie nadwyżki strat inwestycyjnych nad zyskami inwestycyjnymi.

Na koncie 080 można księgować również rozliczenie kosztów dotyczących zakupów gotowych środków trwałych.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 080 powinna zapewnić co najmniej wyodrębnienie kosztów inwestycji według poszczególnych rodzajów efektów inwestycyjnych oraz skalkulowanie ceny nabycia lub kosztu wytworzenia poszczególnych obiektów środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Konto 080 może wykazywać saldo Wn, które oznacza koszty inwestycji niezakończonych.



Zespół 1 - „Środki pieniężne i rachunki bankowe”
Konta zespołu 1 „Środki pieniężne i rachunki bankowe” służą do ewidencji:

  1. krajowych i zagranicznych środków pieniężnych, przechowywanych w kasach,

  2. krótkoterminowych papierów wartościowych,

  3. krajowych i zagranicznych środków pieniężnych, lokowanych na rachunkach w bankach,

  4. udzielanych przez banki kredytów w krajowych i zagranicznych środkach pieniężnych,

  5. innych krajowych i zagranicznych środków pieniężnych.

Konta zespołu 1 mają odzwierciedlać operacje pieniężne oraz obroty i stany środków pieniężnych oraz krótkoterminowych papierów wartościowych.


Konto 101 - „Kasa”
Konto 101 służy do ewidencji krajowej i zagranicznej gotówki znajdującej się w kasach jednostki.
Na stronie Wn konta 101 ujmuje się wpływy gotówki oraz nadwyżki kasowe, a na stronie Ma- rozchody gotówki i niedobory kasowe.
Wartość konta 101 koryguje się o różnice kursowe dotyczące gotówki w obcej walucie.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 101 powinna umożliwić ustalenie:

  1. stanu gotówki w walucie polskiej,

  2. wyrażonego w walucie polskiej i obcej stanu gotówki w walucie zagranicznej, z podziałem na poszczególne waluty obce,

  3. wartości gotówki powierzonej poszczególnym osobom za nią odpowiedzialnym.

Konto 101 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan gotówki w kasie.


Konto 130 - „Rachunek bieżący jednostek budżetowych”
Konto 130 służy do ewidencji stanu środków budżetowych oraz obrotów na rachunku bankowym jednostki budżetowej z tytułu wydatków i dochodów (wpływów) budżetowych objętych planem finansowym.
Na stronie Wn konta 130 ujmuje się wpływy środków budżetowych:

  1. otrzymanych na realizację wydatków budżetowych zgodnie z planem finansowym oraz dla dysponentów niższego stopnia, w korespondencji z kontem 223,

  2. z tytułu zrealizowanych przez jednostkę budżetową dochodów budżetowych (ewidencja szczegółowa według podziałek klasyfikacji dochodów budżetowych), w korespondencji z kontem 101, 221 lub innym właściwym kontem.

Na stronie Ma konta 130 ujmuje się:

  1. zrealizowane wydatki budżetowe zgodnie z planem finansowym jednostki budżetowej, w tym również środki pobrane do kasy na realizację wydatków budżetowych (ewidencja szczegółowa według podziałek klasyfikacji wydatków budżetowych), w korespondencji z właściwymi kontami zespołu 1, 2, 3, 4, 7 lub 8,

  2. okresowe przelewy dochodów budżetowych do budżetu, w korespondencji z kontem 222,

  3. okresowe przelewy środków budżetowych dla dysponentów niższego stopnia (ewidencja szczegółowa według dysponentów, którym przelano środki budżetowe), w korespondencji z kontem 223.

Zapisy na koncie 130 są dokonywane na podstawie wyciągów bankowych, w związku z czym musi zachodzić pełna zgodność zapisów między jednostką a bankiem.
Na koncie 130 obowiązuje zachowanie zasady czystości obrotów, co oznacza, że do błędnych zapisów, zwrotów nadpłat, korekt wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny.
Konto 130 może służyć również do ewidencji dochodów i wydatków realizowanych bezpośrednio z rachunku bieżącego budżetu. Saldo konta 130 w zakresie zrealizowanych wydatków podlega okresowemu przeksięgowaniu na podstawie sprawozdań budżetowych na stronę Ma konta 800, a w zakresie dochodów na stronę Wn konta 800.
Konto 130 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków budżetowych na rachunku bieżącym jednostki budżetowej. Saldo konta 130 równe jest saldu sald wynikających z ewidencji szczegółowej prowadzonej dla kont:

  1. wydatków budżetowych; konto 130 w zakresie wydatków budżetowych może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków budżetowych otrzymanych na realizację wydatków budżetowych, a niewykorzystanych do końca roku,

  2. dochodów budżetowych; konto 130 w zakresie dochodów budżetowych może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków budżetowych z tytułu zrealizowanych dochodów budżetowych, które do końca roku nie zostały przelane do budżetu.

Saldo konta 130 ulega likwidacji przez księgowanie przelewu:

  1. środków budżetowych niewykorzystanych do końca roku, w korespondencji z kontem 223,

  2. przelewu do budżetu dochodów budżetowych pobranych, lecz nieprzelanych do końca roku, w korespondencji z kontem 222.



Konto 131 - „Rachunki bieżące”
Konto 131 służy do ewidencji środków pieniężnych działalności podstawowej zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych i środków specjalnych jednostki budżetowej, znajdujących się na rachunku bankowym.
Na stronie Wn konta 131 ujmuje się wpływy środków na rachunek bankowy, a na stronie Ma- wypłaty środków z rachunku bankowego.
Konto 131 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych na rachunku bankowym.


Konto 135 - „Rachunki środków funduszy specjalnego przeznaczenia”
Konto 135 służy do ewidencji środków funduszy specjalnego przeznaczenia, a w szczególności zakładowego funduszu świadczeń specjalnych, funduszy celowych i innych funduszy, którymi dysponuje jednostka.
Na stronie Wn konta 135 ujmuje się wpływy środków na rachunki bankowe, a na stronie Ma - wypłaty środków z rachunków bankowych.
Ewidencja szczegółowa do konta 135 powinna umożliwić ustalenie stanu środków każdego funduszu.
Konto 135 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych, na rachunkach bankowych funduszy.


Konto 136 - „Rachunki walutowe środków pomocowych”
Konto 136 "Rachunki walutowe środków pomocowych" służy do ewidencji środków w walutach obcych pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a w szczególności środków pomocowych Unii Europejskiej.


Konto 137 - „Rachunki środków funduszy pomocowych”
Konto 137 "Rachunki środków funduszy pomocowych" służy do ewidencji środków pieniężnych otrzymanych w ramach realizacji zadań z funduszy pomocowych, w zakresie których umowa lub przepis określają konieczność wydzielenia środków pomocowych na odrębnym rachunku bankowym.
Na stronie Wn konta 137 ujmuje się wpływy środków, a na stronie Ma konta 137 ujmuje się wypłaty środków.
Ewidencja szczegółowa do konta 137 powinna umożliwić ustalenie stanu środków każdego wyodrębnionego funduszu pomocowego, z ewentualnym dalszym podziałem wpływów i wydatków oraz stanów środków według zasad wynikających dla danego funduszu pomocowego.
Konto 137 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pochodzących z funduszy pomocowych na rachunkach bankowych.
Konto 139 - „Inne rachunki bankowe”
Konto 139 służy do ewidencji operacji dotyczących środków pieniężnych wydzielonych na innych rachunkach bankowych niż rachunki bieżące i specjalnego przeznaczenia.
W szczególności na koncie 139 prowadzi się ewidencję obrotów na wyodrębnionych rachunkach bankowych:

  1. akredytyw bankowych otwartych przez jednostkę budżetową,

  2. czeków potwierdzonych,

  3. sum depozytowych,

  4. sum na zlecenie,

  5. środków obcych na inwestycje.

Na koncie 139 dokonuje się księgowań wyłącznie na podstawie dowodów bankowych, w związku z czym musi zachodzić pełna zgodność zapisów konta 139 między księgowością jednostki a księgowością banku.
Na stronie Wn konta 139 ujmuje się wpływy wydzielonych środków pieniężnych z rachunków bieżących oraz sum depozytowych i na zlecenie.
Na stronie Ma konta 139 ujmuje się wypłaty środków pieniężnych dokonane z wydzielonych rachunków bankowych.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 139 powinna zapewnić podział wydzielonych środków na rodzaje, a także według kontrahentów.
Konto 139 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych znajdujących się na innych rachunkach bankowych.


Konto 140 - „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”
Konto 140 służy do ewidencji krótkoterminowych papierów wartościowych i innych środków pieniężnych, których wartość wyrażona jest zarówno w walucie polskiej, jak i w walucie obcej (w tym czeki i weksle obce), a także środków pieniężnych w drodze.
Na stronie Wn konta 140 ujmuje się zwiększenia stanu krótkoterminowych papierów wartościowych i innych środków pieniężnych, a na stronie Ma - zmniejszenia stanu krótkoterminowych papierów wartościowych i innych środków pieniężnych.
Ewidencja szczegółowa do konta 140 powinna umożliwić ustalenie:

  1. poszczególnych składników krótkoterminowych papierów wartościowych i innych środków pieniężnych,

  2. wyrażonego w walucie polskiej i obcej stanu poszczególnych krótkoterminowych papierów wartościowych i innych środków pieniężnych z podziałem na poszczególne waluty obce,

  3. wartości krótkoterminowych papierów wartościowych i innych środków pieniężnych powierzonych poszczególnym osobom za nie odpowiedzialnym.

Konto 140 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan krótkoterminowych papierów wartościowych i innych środków pieniężnych.




Zespół 2 - „Rozrachunki i roszczenia”
Konta zespołu 2 „Rozrachunki i roszczenia” służą do ewidencji krajowych i zagranicznych rozrachunków oraz roszczeń.
Konta zespołu 2 służą także do ewidencji rozliczeń środków budżetowych, wynagrodzeń, rozliczeń niedoborów, szkód i nadwyżek oraz wszelkich innych rozliczeń związanych z rozrachunkami i roszczeniami spornymi.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do kont zespołu 2 powinna umożliwić wyodrębnienie poszczególnych grup rozrachunków, rozliczeń i roszczeń spornych, ustalenie przebiegu ich rozliczeń oraz stanu należności, rozliczeń, roszczeń spornych i zobowiązań z podziałem według kontrahentów oraz, jeśli dotyczą rozliczeń w walutach obcych - według poszczególnych walut.


Konto 201 - „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”
Konto 201 służy do ewidencji rozrachunków i roszczeń krajowych i zagranicznych z tytułu dostaw, robót i usług, w tym również zaliczek na poczet dostaw, robót i usług oraz kaucji gwarancyjnych, a także należności z tytułu przychodów finansowych. Na koncie 201 nie ujmuje się należności jednostek budżetowych zaliczanych do dochodów budżetowych, które ujmowane są na koncie 221.
Konto 201 obciąża się za powstałe należności i roszczenia oraz spłatę i zmniejszenie zobowiązań, a uznaje za powstałe zobowiązania oraz spłatę i zmniejszenie należności i roszczeń.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 201 powinna zapewnić możliwość ustalenia należności i zobowiązań krajowych i zagranicznych według poszczególnych kontrahentów.
Konto 201 może mieć dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma - stan zobowiązań.


Konto 221 - „Należności z tytułu dochodów budżetowych”
Konto 221 służy do ewidencji należności jednostek budżetowych z tytułu dochodów budżetowych, w których termin płatności przypada na dany rok budżetowy.
Na stronie Wn konta 221 ujmuje się ustalone na dany rok budżetowy należności z tytułu dochodów budżetowych i zwroty nadpłat.
Na stronie Ma konta 221 ujmuje się wpłaty należności z tytułu dochodów budżetowych oraz odpisy (zmniejszenia) należności.
Na koncie 221 ujmuje się również należności z tytułu podatków pobieranych przez właściwe organy. Zapisy z tego tytułu mogą być dokonywane na koniec okresów sprawozdawczych na podstawie sprawozdań z ewidencji podatkowej (zaległości i nadpłaty).
Na koncie 221 nie ujmuje się należnych subwencji i dotacji zaliczanych do dochodów budżetu.
Ewidencja szczegółowa do konta 221 powinna być prowadzona według dłużników i podziałek klasyfikacji budżetowej.
Konto 221 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności z tytułu dochodów budżetowych, a saldo Ma - stan zobowiązań jednostki budżetowej z tytułu nadpłat w tych dochodach.
Konto 222 - „Rozliczenie dochodów budżetowych”
Konto 222 służy do ewidencji rozliczenia zrealizowanych przez jednostkę budżetową dochodów budżetowych.
Na stronie Wn konta 222 ujmuje się dochody budżetowe przelane do budżetu, w korespondencji z kontem 130.
Na stronie Ma konta 222 ujmuje się w ciągu roku budżetowego okresowe lub roczne przeksięgowania zrealizowanych dochodów budżetowych na konto 800, na podstawie sprawozdań budżetowych.
Konto 222 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan dochodów budżetowych zrealizowanych, lecz nieprzelanych do budżetu.
Saldo konta 222 ulega likwidacji poprzez księgowanie przelewu do budżetu dochodów budżetowych pobranych, lecz nieprzelanych do końca roku, w korespondencji z kontem 130.


Konto 223 - „Rozliczenie wydatków budżetowych”
Konto 223 służy do ewidencji rozliczenia zrealizowanych przez jednostkę budżetową wydatków budżetowych.
Na stronie Wn konta 223 ujmuje się:

  1. w ciągu roku budżetowego okresowe lub roczne przeniesienia, na podstawie sprawozdań budżetowych, zrealizowanych wydatków budżetowych na konto 800,

  2. okresowe przelewy środków budżetowych dysponentom niższego stopnia na pokrycie wydatków budżetowych, w korespondencji z kontem 130.

Na stronie Ma konta 223 ujmuje się okresowe wpływy środków budżetowych otrzymanych na pokrycie wydatków budżetowych jednostki oraz przeznaczonych dla dysponentów niższego stopnia, w korespondencji z kontem 130.
Konto 223 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan środków budżetowych otrzymanych na pokrycie wydatków budżetowych, lecz niewykorzystanych do końca roku.
Saldo konta 223 ulega likwidacji poprzez księgowanie przelewu na rachunek dysponenta wyższego stopnia środków budżetowych niewykorzystanych do końca roku, w korespondencji z kontem 130.


Konto 225 - „Rozrachunki z budżetami”
Konto 225 służy do ewidencji rozrachunków z budżetami w szczególności z tytułu dotacji, podatków, nadwyżek środków obrotowych, wpłaty zysku do budżetu, nadpłat w rozliczeniach z budżetami.
Na stronie Wn konta 225 ujmuje się nadpłaty oraz wpłaty do budżetu, a na stronie Ma zobowiązania wobec budżetów i wpłaty od budżetów.
Ewidencja szczegółowa do konta 225 powinna zapewnić możliwość ustalenia stanu należności i zobowiązań według każdego z tytułów rozrachunków z budżetem odrębnie.
Konto 225 może mieć dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma - stan zobowiązań wobec budżetów.


Konto 227 - „Rozliczenie dochodów ze środków funduszy pomocowych”
Konto 227 "Rozliczenie dochodów ze środków funduszy pomocowych” służy do ewidencji rozliczenia zrealizowanych przez jednostkę dochodów dotyczących funduszy pomocowych.
Na stronie Wn konta 227 ujmuje się przelewy dochodów na odpowiednie rachunki środków funduszy pomocowych lub zaliczenie dochodów na zwiększenie środków funduszy pomocowych.
Na stronie Ma konta 227 ujmuje się zrealizowane przez jednostkę dochody dotyczące funduszy pomocowych.
Ewidencję szczegółową do konta 227 prowadzi się w sposób umożliwiający ustalenie stanu rozliczeń dla poszczególnych programów pomocowych z tytułu zrealizowanych dochodów.
Konto 227 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan dochodów zrealizowanych przez jednostki.


Konto 228 - „Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocowych”
Konto 228 "Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocowych” służy do ewidencji rozliczenia wydatków dokonanych przez jednostkę ze środków funduszy pomocowych.
Na stronie Wn konta 228 ujmuje się przeksięgowanie wydatków dokonanych, w korespondencji z kontem 800.
Na stronie Ma konta 228 ujmuje się środki otrzymane na pokrycie wydatków dokonywanych przez jednostkę na realizację programu oraz przeznaczonych dla innych jednostek.
Ewidencję szczegółową do konta 228 prowadzi się w sposób umożliwiający ustalenie stanu rozliczeń środków poszczególnych funduszy pomocowych.
Konto 228 może wykazywać saldo Ma, które oznacz stan otrzymanych środków z funduszy pomocowych.


Konto 229 - „Pozostałe rozrachunki publicznoprawne”
Konto 229 służy do ewidencji, innych niż z budżetami, rozrachunków publicznoprawnych, a w szczególności z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.
Na stronie Wn konta 229 ujmuje się należności oraz spłatę i zmniejszenie zobowiązań, a na stronie Ma - zobowiązania, spłatę i zmniejszenie należności z tytułu rozrachunków publicznoprawnych.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 229 powinna zapewnić możliwość ustalenia stanu należności i zobowiązań według tytułów rozrachunków oraz podmiotów, z którymi dokonywane są rozliczenia.
Konto 229 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma - stan zobowiązań.





Konto 231 - „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”
Konto 231 służy do ewidencji rozrachunków z pracownikami jednostki i innymi osobami fizycznymi z tytułu wypłat pieniężnych i świadczeń rzeczowych zaliczonych, zgodnie z odrębnymi przepisami, do wynagrodzeń, a w szczególności należności za pracę wykonywaną na podstawie stosunku pracy, umowy zlecenia, umowy o dzieło, umowy agencyjnej.
Na stronie Wn konta 231 ujmuje się w szczególności:

  1. wypłaty pieniężne lub przelewy wynagrodzeń,

  2. wypłaty zaliczek na poczet wynagrodzeń,

  3. wartość wydanych świadczeń rzeczowych zaliczanych do wynagrodzeń,

  4. potrącenia wynagrodzeń obciążające pracownika.

Na stronie Ma konta 231 ujmuje się zobowiązania jednostki z tytułu wynagrodzeń.
Konto 231 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma - stan zobowiązań jednostki z tytułu wynagrodzeń.


Konto 234 - „Pozostałe rozrachunki z pracownikami”
Konto 234 służy do ewidencji należności, roszczeń i zobowiązań wobec pracowników z innych tytułów niż wynagrodzenia.
Na stronie Wn konta 234 ujmuje się w szczególności:

  1. wypłacone pracownikom zaliczki i sumy do rozliczenia na wydatki obciążające jednostkę,

  2. należności od pracowników z tytułu dokonanych przez jednostkę świadczeń odpłatnych,

  3. należności z tytułu pożyczek z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,

  4. należności i roszczenia od pracowników z tytułu niedoborów i szkód,

  5. zapłacone zobowiązania wobec pracowników.

Na stronie Ma konta 234 ujmuje się w szczególności:

  1. wydatki wyłożone przez pracowników w imieniu jednostki,

  2. rozliczone zaliczki i zwroty środków pieniężnych,

  3. wpływy należności od pracowników.

Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 234 powinna zapewnić możliwość ustalenia stanu należności, roszczeń i zobowiązań z poszczególnymi pracownikami według tytułów rozrachunków.
Konto 234 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma - stan zobowiązań wobec pracowników.


Konto 240 - „Pozostałe rozrachunki”
Konto 240 służy do ewidencji krajowych i zagranicznych należności i roszczeń oraz zobowiązań nieobjętych ewidencją na kontach 201-234. Konto 240 może być używane również do ewidencji pożyczek i różnego rodzaju rozliczeń, a także krótko- i długoterminowych należności funduszy celowych.
Na stronie Wn konta 240 ujmuje się powstałe należności i roszczenia oraz spłatę i zmniejszenie zobowiązań, a na stronie Ma - powstałe zobowiązania oraz spłatę i zmniejszenie należności i roszczeń.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 240 powinna zapewnić ustalenie rozrachunków, roszczeń i rozliczeń z poszczególnych tytułów.
Konto 240 może mieć dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma - stan zobowiązań.



Zespół 3 - „Materiały i towary”


Konto 310 - „Materiały”
Konto 310 służy do ewidencji zapasów materiałów, w tym także opakowań i odpadków, znajdujących się w magazynach własnych i obcych oraz we własnym i obcym przerobie.
Na stronie Wn konta 310 ujmuje się zwiększenie ilości i wartości stanu zapasu materiałów, a na stronie Ma - jego zmniejszenia.
Konto 310 może wykazywać saldo Wn, które wyraża stan zapasów materiałów, w cenach zakupu, nabycia lub w stałych cenach ewidencyjnych.



Zespół 4 - „Koszty według rodzajów i ich rozliczenie”
Konta zespołu 4 „Koszty według rodzajów i ich rozliczenie” służą do ewidencji kosztów w układzie rodzajowym i ich rozliczenia.
Na kontach zespołu 4 ujmuje się również koszty finansowane ze środków specjalnych.
Nie księguje się na kontach zespołu 4 kosztów finansowanych - zgodnie z odrębnymi przepisami - z funduszy celowych i innych oraz kosztów inwestycji, pozostałych kosztów operacyjnych, kosztów operacji finansowych i strat nadzwyczajnych.


Konto 400 - „Koszty według rodzajów”
Konto 400 służy do ewidencji kosztów prostych według rodzaju.
Na stronie Wn konta 400 ujmuje się poniesione koszty, a na stronie Ma - ich zmniejszenia. Ewidencję szczegółową prowadzi się według pozycji planu finansowego oraz w przekrojach dostosowanych do potrzeb planowania, analizy i sprawozdawczości.
Konto 400 może wykazywać w ciągu roku obrotowego saldo Wn, które wyraża wysokość poniesionych kosztów. Saldo konta 400 przenosi się w końcu roku obrotowego na konto 860.




Konto 401 - „Amortyzacja”
Konto 401 służy do ewidencji kosztów amortyzacji od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, od których odpisy umorzeniowe są dokonywane stopniowo według stawek amortyzacyjnych.
Na stronie Wn konta 401 ujmuje się odpisy amortyzacyjne, a na stronie Ma przeniesienie kosztów amortyzacji na wynik finansowy.
Konto 401 może wykazywać w ciągu roku obrotowego saldo Wn, które wyraża wysokość poniesionych kosztów amortyzacji. Saldo konta 401 przenosi się w końcu roku obrotowego na konto 860.



Zespół 6 - „Produkty”


Konto 640 - „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”
Konto 640 służy do ewidencji kosztów przyszłych okresów (rozliczenia czynne) oraz rezerw na wydatki przyszłych okresów (rozliczenia bierne).
Na stronie Wn konta 640 ujmuje się koszty proste i złożone poniesione w okresie sprawozdawczym, a dotyczące przyszłych okresów, oraz wydatki poniesione w okresie sprawozdawczym, na które utworzono w okresach poprzednich rezerwę.
Na stronie Ma konta 640 ujmuje się utworzenie rezerwy na wydatki przyszłych okresów oraz zaliczenie do kosztów okresu sprawozdawczego kosztów poniesionych w okresach poprzednich.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 640 powinna umożliwić ustalenie:

  1. wysokości tych kosztów zakupu, które podlegają rozliczeniu w czasie,

  2. wysokości innych rozliczeń międzyokresowych kosztów z dalszym podziałem według ich tytułów.

Saldo Wn konta 640 wyraża koszty przyszłych okresów, a saldo Ma - rezerwy na wydatki przyszłych okresów.



Zespół 7 - „Przychody i koszty ich uzyskania”
Konta zespołu 7 „Przychody i koszty ich uzyskania” służą do ewidencji:

  1. przychodów i kosztów ich uzyskania z tytułu sprzedaży produktów, towarów, przychodów i kosztów operacji finansowych oraz pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych,

  2. podatków nieujętych na koncie 400,

  3. dotacji i subwencji otrzymanych, które wpływają na wynik finansowy, oraz dotacji przekazanych.

Za moment sprzedaży w kraju uważa się datę wykonania świadczenia zgodnie z umową kupna-sprzedaży (a w szczególności wysyłki, odbioru usługi), a w eksporcie wyrobów i towarów - datę przewiezienia ich przez granicę, potwierdzoną przez graniczny urząd celny.
Ewidencję szczegółową prowadzi się według pozycji planu finansowego oraz stosownie do potrzeb planowania, analizy i sprawozdawczości oraz obliczenia podatków.


Konto 750 - „Przychody i koszty finansowe”
Konto 750 służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych oraz operacji finansowych i kosztu operacji finansowych.
Na stronie Wn konta 750 ujmuje się odpisy przychodów z tytułu dochodów budżetowych oraz koszty operacji finansowych, a w szczególności wartość sprzedanych udziałów, akcji i papierów wartościowych, odsetki od obligacji, odsetki od kredytów i pożyczek, odsetki za zwłokę w zapłacie zobowiązań z wyjątkiem obciążających inwestycje w okresie realizacji, dyskonto przy sprzedaży weksli, czeków obcych i papierów wartościowych, ujemne różnice kursowe z wyjątkiem obciążających inwestycje w okresie realizacji.
Na stronie Ma konta 750 ujmuje się przychody z tytułu dochodów budżetowych oraz kwoty należne z tytułu operacji finansowych, a w szczególności przychody ze sprzedaży papierów wartościowych, przychody z udziałów i akcji, dywidendy oraz odsetki od udzielonych pożyczek, dyskonto przy zakupie weksli, czeków obcych i papierów wartościowych oraz odsetki za zwłokę w zapłacie należności, dodatnie różnice kursowe.
Dochody finansowe, których ewidencja jest prowadzona według przepisów o rachunkowości podatkowych i niepodatkowych dochodów budżetowych, mogą być ujmowane na koncie 750 okresowo, na podstawie danych z ewidencji podatkowej.
Ewidencja szczegółowa do konta 750 powinna zapewnić wyodrębnienie przychodów z tytułu dochodów budżetowych według pozycji planu finansowego lub:

  1. w zakresie przychodów finansowych - przychody z tytułu udziałów w innych podmiotach gospodarczych, należne jednostce odsetki od pożyczek i zapłacone odsetki za zwłokę od należności,

  2. w zakresie kosztów operacji finansowych - zarachowane odsetki od pożyczek i odsetki za zwłokę od zobowiązań.

W zakresie podatkowych i niepodatkowych dochodów budżetowych ewidencja szczegółowa prowadzona jest według zasad rachunkowości podatkowej, natomiast w zakresie podatków pobieranych przez inne organy ewidencję szczegółową stanowią sprawozdania o dochodach budżetowych sporządzane przez te organy.
W końcu roku obrotowego przenosi się:

  1. przychody z tytułu dochodów budżetowych oraz przychody finansowe na stronę Ma konta 860 (Wn konto 750),

  2. koszty operacji finansowych na stronę Wn konta 860 (Ma konto 750).

Na koniec roku konto 750 nie wykazuje salda.


Konto 760 - „Pozostałe przychody i koszty”
Konto 760 służy do ewidencji przychodów i kosztów niezwiązanych bezpośrednio ze zwykłą działalnością jednostki, w tym wszelkich innych przychodów niż podlegające ewidencji na kontach 700, 730, 740, 750.
W szczególności na koncie 760 ujmuje się:

  1. na stronie Ma przychody ze sprzedaży materiałów, a na stronie Wn koszty osiągnięcia tych przychodów, w tym wartość w cenach zakupu lub nabycia tych materiałów,

  2. na stronie Ma przychody ze sprzedaży środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych i inwestycji w jednostkach budżetowych, a w zakładach budżetowych i gospodarstwach pomocniczych przychody ze sprzedaży tych składników w części niepodlegającej przekazaniu do budżetu,

  3. na stronie Ma pozostałe przychody operacyjne, do których zalicza się w szczególności odpisane przedawnione zobowiązania, otrzymane odszkodowania, kary i grzywny, darowizny i nieodpłatnie otrzymane środki obrotowe, a na stronie Wn pozostałe koszty operacyjne, do których zalicza się w szczególności kary, grzywny, odpisane przedawnione, umorzone i nieściągalne należności, utworzone rezerwy na należności od dłużników, koszty postępowania spornego i egzekucyjnego oraz nieodpłatnie przekazane środki obrotowe.

Konto 760 służy również - w jednostkach ewidencjonujących koszty na kontach 400, 490 oraz zespołu 5 - do ewidencji zapisów uzupełniających, dokonanych na kontach zespołu 5 i 6 z tytułu zwiększeń bądź zmniejszeń stanu produktów (w tym także rozliczeń międzyokresowych kosztów), w korespondencji z innymi kontami niż konto 490, konta zespołu 5 lub 6 oraz konta kosztu własnego sprzedaży w zespole 7. Na stronie Wn konta 760 (w korespondencji ze stroną Ma konta 490) ujmuje się zwiększenie stanu produktów, a na stronie Ma konta 760 (w korespondencji ze stroną Wn konta 490) ujmuje się zmniejszenie stanu produktów.
W końcu roku obrotowego przenosi się:

  1. na stronę Wn konta 490 - koszty związane z zakupem i sprzedażą składników majątku, jeżeli zostały ujęte na koncie 760, w korespondencji ze stroną Ma konta 760,

  2. na stronę Wn konta 860 - wartość sprzedanych materiałów w cenach zakupu lub nabycia oraz pozostałe koszty operacyjne, w korespondencji ze stroną Ma konta 760,

  3. na stronę Ma konta 860 - przychody ze sprzedaży składników majątkowych ujmowanych na koncie 760 oraz pozostałe przychody operacyjne, w korespondencji ze stroną Wn konta 760.

Na koniec roku konto 760 nie wykazuje salda.


Konto 761 - „Pokrycie amortyzacji”
Konto 761 służy do ewidencji wartości amortyzacji ujętej na koncie 401.
Na stronie Wn konta 761 ujmuje się przeniesienie salda konta na wynik finansowy, a na stronie Ma równowartość amortyzacji ujętej na koncie 401, w korespondencji z kontem 800.
W końcu roku obrotowego saldo konta 761 przenosi się na konto 860.



Zespół 8 - „Fundusze, rezerwy i wynik finansowy”
Konta zespołu 8 służą do ewidencji funduszy, wyniku finansowego i jego rozliczenia, dotacji z budżetu, rezerw i rozliczeń międzyokresowych przychodów.

Konto 800 - „Fundusz jednostki”
Konto 800 służy do ewidencji równowartości majątku trwałego i obrotowego jednostki i ich zmian.
Na stronie Wn konta 800 ujmuje się zmniejszenia funduszu, a na stronie Ma - jego zwiększenia, zgodnie z odrębnymi przepisami regulującymi gospodarkę finansową jednostki.
Na stronie Wn konta 800 ujmuje się w szczególności:

  1. przeksięgowanie, w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego, straty bilansowej roku ubiegłego z konta 860,

  2. przeksięgowanie, pod datą sprawozdania budżetowego, zrealizowanych dochodów budżetowych z konta 222,

  3. przeksięgowanie, w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego, rozliczenia wyniku finansowego z konta 820,

  4. przeksięgowanie, w końcu roku obrotowego, dotacji z budżetu i środków budżetowych wykorzystanych na inwestycje z konta 810,

  5. pokrycie amortyzacji podstawowych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

  6. różnice z aktualizacji środków trwałych,

  7. wartość sprzedanych i nieodpłatnie przekazanych podstawowych środków trwałych i inwestycji.

Na stronie Ma konta 800 ujmuje się w szczególności:

  1. przeksięgowanie, w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego, zysku bilansowego roku ubiegłego z konta 860,

  2. przeksięgowanie, pod datą sprawozdania finansowego, zrealizowanych wydatków budżetowych z konta 223,

  3. wpływ dotacji i środków przeznaczonych na finansowanie inwestycji,

  4. różnice z aktualizacji środków trwałych,

  5. nieodpłatne otrzymanie środków trwałych i inwestycji.

Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 800 powinna zapewnić możliwość ustalenia przyczyn zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki. W przypadku prowadzenia scentralizowanej księgowości obejmującej różne jednostki, dla których ustala się odrębnie wynik finansowy i według odmiennych zasad dokonuje się jego podziału, ewidencję szczegółową prowadzi się również według poszczególnych jednostek.
Konto 800 wykazuje na koniec roku saldo Ma, które oznacza stan funduszu jednostki.


Konto 810 - „Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje”
Konto 810 służy do ewidencji w jednostkach budżetowych:

  1. dotacji przekazywanych z budżetu na finansowanie działalności podstawowej (dotacje podmiotowe, przedmiotowe) gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz zakładów budżetowych,

  2. dotacji celowych z budżetu na finansowanie inwestycji zakładów budżetowych,

  3. innych dotacji przekazywanych z budżetu,

  4. równowartości dokonanych wydatków na inwestycje w jednostkach budżetowych.

Na stronie Wn konta 810 ujmuje się dotacje przekazane przez jednostki budżetowe na finansowanie środków obrotowych i inwestycji oraz inne dotacje przekazane z budżetu, wykorzystanie środków budżetowych na finansowanie inwestycji jednostek budżetowych.
Na stronie Ma konta 810 ujmuje się zwroty dotacji przekazanych w tym samym roku budżetowym oraz przeksięgowanie w końcu roku obrotowego na konto 800 "Fundusz jednostki" stanu dotacji przekazanych.
Ewidencję analityczną do konta 810 należy prowadzić według podziałek klasyfikacji, jednostek, którym dotacje przekazano, i przeznaczenia dotacji.
Na koniec roku konto 810 nie wykazuje salda.


Konto 840 - „Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów”
Konto 840 służy do ewidencji przychodów zaliczanych do przyszłych okresów oraz innych rozliczeń międzyokresowych i rezerw.
Na stronie Ma konta 840 ujmuje się utworzenie i zwiększenie rezerwy, a na stronie Wn - ich zmniejszenie lub rozwiązanie.
Na stronie Ma konta 840 ujmuje się również powstanie i zwiększenia rozliczeń międzyokresowych przychodów, a na stronie Wn - ich rozliczenie poprzez zaliczenie ich do przychodów roku obrotowego lub zysków nadzwyczajnych.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 840 powinna zapewnić możność ustalenia stanu:

  1. rezerwy oraz przyczyn jej zwiększeń i zmniejszeń,

  2. rozliczeń międzyokresowych przychodów z poszczególnych tytułów oraz przyczyn ich zwiększeń i zmniejszeń.

Konto 840 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan rezerw i rozliczeń międzyokresowych przychodów.


Konto 851 - „Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych”
Konto 851 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Środki pieniężne tego funduszu, wyodrębnione na specjalnym rachunku bankowym, ujmuje się na koncie 135 „Rachunki środków funduszy specjalnego przeznaczenia”. Pozostałe środki majątkowe ujmuje się na odpowiednich kontach działalności podstawowej jednostki (z wyjątkiem kosztów i przychodów podlegających sfinansowaniu z funduszu).
Ewidencja szczegółowa do konta 851 powinna pozwolić na wyodrębnienie:

  1. stanu, zwiększeń i zmniejszeń zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, z podziałem według źródeł zwiększeń i kierunków zmniejszeń,

  2. wysokości poniesionych kosztów i wysokości uzyskanych przychodów przez poszczególne rodzaje działalności socjalnej.

Saldo Ma konta 851 wyraża stan zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.



Konto 853 - „Fundusze pozabudżetowe”
Konto 853 służy do ewidencji stanu, zwiększeń i zmniejszeń funduszy celowych.
Na stronie Wn konta 853 ujmuje się koszty oraz inne niż koszty zmniejszenia funduszy, a na stronie Ma - przychody oraz pozostałe zwiększenia funduszy.
Ewidencja szczegółowa do konta 853 powinna pozwolić na ustalenie zwiększeń i zmniejszeń oraz stanu każdego z funduszy oddzielnie. Saldo Ma konta 853 wyraża stan funduszy celowych.


Konto 860 - „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”
Konto 860 służy do ustalania wyniku finansowego jednostki oraz bieżącej ewidencji strat i zysków nadzwyczajnych.
W ciągu roku obrotowego jednostki ujmują na stronie Wn konta 860 straty nadzwyczajne, a na stronie Ma - zyski nadzwyczajne.
W końcu roku obrotowego na stronie Wn konta 860 ujmuje się sumę:

  1. poniesionych kosztów, w korespondencji z kontem 400, 401,

  2. zmniejszeń stanu produktów oraz rozliczeń międzyokresowych w stosunku do stanu na początek roku, w korespondencji z kontem 490, w jednostkach stosujących to konto,

  3. wartości sprzedanych towarów w cenie zakupu lub nabycia, w korespondencji z kontem 730, oraz materiałów, w korespondencji z kontem 760,

  4. dotacji przekazanych na finansowanie działalności podstawowej samodzielnie bilansujących oddziałów oraz na inwestycje w zakładach budżetowych i środkach specjalnych, w korespondencji z kontem 740,

  5. kosztów operacji finansowych, w korespondencji z kontem 750, oraz pozostałych kosztów operacyjnych, w korespondencji z kontem 760,

  6. obowiązkowych zmniejszeń wyniku finansowego, w korespondencji z kontem 870.

Na stronie Ma konta 860 ujmuje się w końcu roku obrotowego sumę:

  1. uzyskanych przychodów, w korespondencji z poszczególnymi kontami zespołu 7,

  2. zwiększeń stanu produktów oraz rozliczeń międzyokresowych w stosunku do stanu na początek roku, w korespondencji z kontem 490,

  3. dotacji otrzymanych na finansowanie działalności podstawowej, w korespondencji z kontem 740,

  4. pokrycia kosztów amortyzacji, w korespondencji z kontem 761.

Saldo konta 860 wyraża na koniec roku obrotowego wynik finansowy jednostki, saldo Wn - stratę netto, saldo Ma - zysk netto. Saldo przenoszone jest w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego na konto 800.


Konto - „Fundusz zasobu nieruchomości Skarbu Państwa”
Konto Fundusz zasobem nieruchomości Skarbu Państwa rejestruje zobowiązania Powiatu równe wartości księgowej netto nieruchomości wchodzących w skład zasobu nieruchomości Skarbu Państwa. Zasilenie zasobu zwiększa fundusz o wartość przejętej nieruchomości.
Przekazanie nieruchomości z zasobu księgowane jest po stronie Wn konta Funduszu.

Konta pozabilansowe


Konto 998 - „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego”
Konto 998 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków budżetowych ujętych w planie finansowym jednostki budżetowej danego roku budżetowego.
Na stronie Wn konta 998 ujmuje się:

  1. równowartość sfinansowanych wydatków budżetowych w danym roku budżetowym,

  2. równowartość zaangażowanych wydatków, które będą obciążały wydatki roku następnego.

Na stronie Ma konta 998 ujmuje się zaangażowanie wydatków, czyli wartość umów, decyzji i innych postanowień, których wykonanie spowoduje konieczność dokonania wydatków budżetowych w roku bieżącym.
Ewidencja szczegółowa do konta 998 prowadzona jest według podziałek klasyfikacyjnych planu finansowego.
Na koniec roku konto 998 nie wykazuje salda.


Konto 999 - „Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat”
Konto 999 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków budżetowych przyszłych lat. Na stronie Wn konta 999 ujmuje się równowartość zaangażowanych wydatków budżetowych w latach poprzednich, a obciążających plan finansowy roku bieżącego jednostki budżetowej.
Na stronie Ma konta 999 ujmuje się wysokość zaangażowanych wydatków lat przyszłych.
Ewidencja szczegółowa do konta 999 prowadzona jest według podziałek klasyfikacyjnych planu finansowego.
Na koniec roku konto 999 może wykazywać saldo Ma oznaczające zaangażowanie wydatków budżetowych lat przyszłych.
1










Informacje powiązane: